Każdy z nas ma swój własny sposób na naukę i temperament. Może rzucasz się w wir działania, zanim cokolwiek przeczytasz, a może wolisz wszystko dokładnie przemyśleć, zanim zrobisz pierwszy krok? Warto dostosować do tego sposób, w jaki nabywasz wiedzę. Dziś opowiem Ci o czterech stylach uczenia się według Honey i Mumforda: Aktywista, Obserwator, Teoretyk i Pragmatyk. Dzięki temu będziesz mogła jeszcze lepiej dopasować swoją naukę języków obcych pod swoje preferencje, a jeśli jesteś lektorką języków obcych, to Twoja lekcja trafi do uczniów jeszcze skuteczniej.
1. Jeśli jesteś aktywistą…
to z pewnością nie możesz usiedzieć w miejscu! Nauka to dla Ciebie raczej akcja i działanie? Świetnie, bo Aktywiści uczą się najlepiej, kiedy mogą coś przetestować, spróbować lub przeżyć na własnej skórze. Teoria i wykłady to Twoja zmora – chcesz działać tu i teraz.
Co lubisz?
- Gry i symulacje – im bardziej dynamiczne, tym lepiej!
- Warsztaty i ćwiczenia grupowe, gdzie coś się dzieje.
- Eksperymentowanie i testowanie nowych rzeczy.
Co Cię męczy?
- Długie wykłady pełne teorii.
- Siedzenie w miejscu i słuchanie.
- Analizowanie wszystkiego w nieskończoność.
Jak uczyć się języka?
Rzucaj się na głęboką wodę! Rozmawiaj z ludźmi, graj w gry językowe, bierz udział w symulacjach rozmów w sklepie czy na lotnisku. Mów spontanicznie, gdy tylko masz okazję. Nauczysz się na błędach 🙂 Zasady gramatyki? Może być ciężko przyswoić suchą teorię, ale jak je poćwiczysz w praktyce, od razu będzie łatwiej.
2. Jeśli jesteś obserwatorem…
to wolisz się zatrzymać, przemyśleć i wszystko spokojnie przeanalizować. Obserwator to ten, który z boku obserwuje, zanim coś zrobi. Nie lubisz działać w chaosie – wszystko musi być dobrze przemyślane i uporządkowane.
Co lubisz?
- Obserwować i analizować, zanim się w coś zaangażujesz.
- Czas na notowanie i refleksję.
- Dokładnie zrozumieć temat, zanim zaczniesz działać.
Co Cię męczy?
- Presja czasu i szybkie decyzje.
- Chaotyczne zajęcia, gdzie nie wiadomo, co się dzieje.
- Brak możliwości przemyślenia tego, co robisz.
Jak uczyć się języka?
Znajdź czas na analizę i przygotowanie. Słuchaj nagrań, obserwuj, jak inni mówią, i analizuj przykłady zdań. Nie rzucaj się od razu na rozmowę – dla Ciebie kluczem jest spokojne zrozumienie, zanim przejdziesz do działania.
3. Jeśli jesteś teoretykiem…
pewnie uwielbiasz, kiedy wszystko ma swoje miejsce i sens. Jeśli coś nie jest logiczne, od razu Cię irytuje. Nauka dla Ciebie to teoria, schematy i zasady. Musisz wiedzieć „dlaczego”, zanim zaczniesz działać.
Co lubisz?
- Wyjaśnienia krok po kroku – najlepiej logiczne i spójne.
- Tworzenie schematów, tabel i modeli.
- Studiowanie zasad, reguł i struktury materiału.
Co Cię męczy?
- Chaos i brak jasno określonych zasad.
- Ćwiczenia bez wyjaśnienia „po co to robić”.
- Emocjonalne podejście zamiast konkretów.
Jak uczyć się języka?
Najpierw gramatyka i reguły! Analizuj zasady, twórz schematy zdań, rozkładaj wszystko na czynniki pierwsze. Dla Ciebie klucz to zrozumienie, a rozmowa przyjdzie później – jak już wszystko będzie poukładane w głowie.
4. Jeśli jesteś pragmatykiem…
jestem pewna że nie lubisz tracić czasu. Nauka musi mieć sens i cel – żadnego „gdybania”. Dla pragmatyka najważniejsze jest praktyczne zastosowanie tego, czego się uczy. Teoria jest okej, ale tylko wtedy, gdy od razu można ją wykorzystać.
Co lubisz?
- Konkrety i jasne rezultaty.
- Rozwiązywanie problemów, które mają praktyczne zastosowanie.
- Checklisty, procedury i gotowe rozwiązania.
Co Cię męczy?
- Teoria bez związku z rzeczywistością.
- Długie dyskusje bez konkretnego celu.
- Ćwiczenia, które wydają się nieprzydatne.
Jak uczyć się języka?
Skup się na praktyce! Ucz się przydatnych zwrotów, których użyjesz od razu – w sklepie, na wakacjach, w pracy. Dla Ciebie ważne są konkretne rezultaty, więc zacznij od sytuacji, które są dla Ciebie najbardziej potrzebne.
Dlaczego warto znać swój styl uczenia się?
Każdy z tych stylów ma swoje mocne i słabe strony. Znając swój styl, możesz uczyć się efektywniej i lepiej dopasowywać metody nauki do swoich potrzeb. Jeśli jesteś nauczycielem, możesz tak prowadzić zajęcia, żeby trafić do każdego ucznia.
Photo by Peter Herrmann